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Blood PH - Equilibrio Acido -Base - PART 8

[English]
Blood PH Balance– Taken from the book „El Equilibrio a Través de la Alimentación” from Olga Cuevas – PART 8

Acidifying and alkalinizing Foods
There are some foods that - even having acid flavour – have an alkalizing effect.
The classic classification that is done separating acidifying and alkalinizing foods is done according with the “ashes” that they leave after being metabolized, not according their flavour;
- There are base making foods - these are the ones that leave metallic residues (sodium, potassium, calcium, magnesium…). They are rich in minerals: algae, vegetables, fruits, etc. We have seen before (see part 7) there are fruits that because of its excessive acidity could cause some problems when metabolized.
- There are acid making foods – these are the ones that leave non metallic residues (phosphorus, chlorine, sulphur, iodine, carbon, etc.). Normally foods rich in proteins and fat: meat, fish, eggs, leguminous, and in smaller proportion the cereals especially the refined.
- There are foods that due to its protein content are acidifying, and due to its mineral content are acidifying. In this case we consider them neutral. It’s the case of the dairy, tofu, and the integral cereals when well chewed.

Acidifying foods
  • ALCOHOL
  • SUGAR
  • Fat and oils
  • Raw tomatoes with seeds
  • Fat fruits
  • White flour
  • Leguminous
  • Refined cereals
  • Fish
  • Birds
  • MEAT
  • EGGS (yolk)

Neutral Foods
  • Pasteurized milk
  • Milk serum
  • Yoghurt
  • Tofu
  • Integral cereals
  • Cheese

Alkalinizing Foods
  • Natural wine
  • Three years old tea
  • Ripe fruit
  • Banana
  • Chestnuts, almonds
  • Red vegetables
  • Potatoes, corn, millet
  • ROOTS
  • KUZU
  • Carrots
  • ALGAE
  • UME and umeboshi
  • Tamari and miso
  • Gomasio
  • Salt

Note: We have written with capital letters the foods that have are more acidifying and alkalinizing power.”

Part 7 *** Next: PH balance and polarity.

***

[Español]
El Equilibrio Ácido-Base – sacado del libro „El Equilibrio a Través de la Alimentación” de Olga Cuevas – PARTE 8

Alimentos acidificantes y alcalinizantes
Un alimento puede tener sabor ácido y sin embargo se alcalinizante una vez metabolizado.
La clasificación clásica en alimentos acidificantes y alcalinizantes se hace de acurdo con las “cenizas” que dejan una vez metabolizados, no en función de su sabor.
Son alimentos formadores de bases los que dejan residuos de elementos metálicos (sodio, potasio, calcio, magnesio…). Son ricos en sales minerales: algas, verduras, frutas… Como ya vimos en el apartado anterior (ver parte7), hay frutas que dada su alta acidez, pueden constituir un problema al ser metabolizadas.
- Son alimentos acidificantes los que dejan residuos de elementos no metálicos (fósforo, cloro, azufre, yodo, carbono…). Suelen ser alimentos ricos en proteínas y grasas: carnes, pescados, huevos, leguminosas y en menor proporción los cereales especialmente los refinados.
- Hay alimentos que por su contenido en proteínas son acidificantes, y por su contenido en sales minerales son alcalinizantes. En este caso, los consideramos neutros. Es el caso de los lácteos, del tofu y de los cereales integrales bien masticados.

Alimentos Acidificantes
  • ALCOHOL
  • AZÚCAR
  • Grasas y aceites
  • Tomates crudos con pepitas
  • Frutos grasos
  • Harina blanca
  • Leguminosas
  • Cereales refinados
  • Pescados
  • Aves
  • CARNES
  • HUEVOS (yemas)

Alimentos Neutros
  • Leche pasteurizada
  • Suero lácteo
  • Yogurt
  • Tofu
  • Cereales integrales
  • Quesos

Alimentos Alcalinizantes
  • Vino Natural
  • Té de tres años
  • Fruta madura
  • Plátano
  • Castañas, almendras
  • Verdura roja
  • Patatas, maíz, mijo
  • RAÍCES
  • KUZU
  • Zanahorias
  • ALGAS
  • UME y umeboshi
  • Tamari y miso
  • Gomasio
  • Sal

Nota: se han puesto con letras mayúsculas los alimentos que tienen un mayor poder acidificante o alcalinizante.”

Parte 7 *** En seguida: hablaremos del equilibrio ácido-alcalino y polaridad.

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